ПРОЕКТ
ЗАКОН УКРАЇНИ Про реалізацію пілотного проекту щодо реформування системи медичного обслуговування у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях
Цей Закон визначає організаційно-правові засади реалізації пілотного проекту щодо реформування системи медичного обслуговування у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях.
Стаття 1. Пілотний проект щодо реформування системи медичного обслуговування
Метою пілотного проекту щодо реформування системи медичного обслуговування у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях (далі – пілотні регіони) є відпрацювання нових організаційно-правових та фінансово-економічних механізмів, спрямованих на підвищення ефективності та доступності медичного обслуговування населення і які є необхідними для реформування системи охорони здоров’я України.
Пілотний проект щодо реформування системи медичного обслуговування передбачає проведення протягом 2011- 2013 років структурно-організаційної та функціональної перебудови системи медичного обслуговування та у пілотних регіонах, яка повинна забезпечити:
поліпшення медичного обслуговування населення, розширення можливостей щодо доступності та якості медичної допомоги;
відпрацювання нових підходів щодо організації роботи закладів охорони здоров‘я всіх організаційно-правових форм та методів їх фінансування
підвищення ефективності використання бюджетних коштів, передбачених для фінансування охорони здоров’я у пілотних регіонах.
Реалізація пілотного проекту передбачає:
створення на базі існуючої мережі закладів охорони здоров‘я структурованої за видами медичної допомоги системи медичного обслуговування на шляхом виокремлення (або об‘єднання) закладів охорони здоров’я, які забезпечують потреби населення у первинній, вторинній, третинній та екстреній медичній допомозі;
організацію та забезпечення функціонування у пілотних регіонах центрів первинної медичної (медико – санітарної) допомоги, що забезпечують потреби населення у первинній медичній допомозі;
організацію у пілотних регіонах госпітальних округів, які забезпечують умови для надання населенню вторинної та екстреної медичної допомоги;
створення у пілотних регіонах центрів екстреної медичної допомоги, які забезпечують потреби населення в екстреній медичній допомозі;
функціональну диференціацію закладів охорони здоров'я пілотних регіонів, що надають вторинну та екстрену медичну допомогу, з урахуванням інтенсивності її надання;
перерозподіл ресурсів між закладами охорони здоров‘я пілотних регіонів, що надають первинну, вторинну, екстрену та третинну медичну допомогу на території цих регіонів;
розмежування бюджетів різних рівнів у пілотних регіонах відповідно до видів надання медичної допомоги;
здійснення, починаючи з 2012 року, бюджетного фінансування закладів охорони здоров’я пілотних регіонів на підставі договорів про медичне обслуговування населення, які укладаються відповідно до бюджетних програм за видами медичної допомоги з розпорядниками бюджетних коштів відповідного рівня згідно з вимогами цього Закону;
запровадження, починаючи з 2012 року, системи індикаторів якості первинної, вторинної, третинної та екстреної медичної допомоги, які враховуються при визначенні обсягів фінансування закладів охорони здоров’я пілотних регіонів, у тому числі видатків на оплату праці;
Учасниками пілотного проекту є заклади охорони здоров’я комунальної форми власності всіх організаційно-правових форм, видів і типів, які здійснюють медичне обслуговування громадян на території пілотних регіонів на умовах, визначених цим Законом.
Для цілей реалізації пілотного проекту заклади охорони здоров’я пілотних регіонів можуть бути реорганізовані у комунальні некомерційні підприємства або комунальні некомерційні установи, основною метою яких є здійснення некомерційної господарської діяльності, спрямованої на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.
Такі заклади охорони здоров’я є неприбутковими організаціями.
Стаття 2. Мережа закладів охорони здоров’я пілотних регіонів
Мережа закладів охорони здоров‘я пілотних регіонів – сукупність закладів охорони здоров‘я незалежно від їх юридичного статусу та організаційно-правових форм, які розташовані на території пілотних регіонів та забезпечують медичне обслуговування населення адміністративно-територіальних одиниць цих регіонів.
Функціонування мережі закладів охорони здоров’я забезпечується з урахуванням потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності створення умов для належної якості такого обслуговування, його своєчасності та доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів.
Планування розвитку мережі державних і комунальних закладів охорони здоров'я пілотних регіонів, прийняття рішень про її оптимізацію шляхом об’єднання, реорганізації та перепрофілювання існуючих закладів охорони здоров’я, здійснюється відповідно до закону органами, уповноваженими управляти об'єктами відповідно державної, комунальної власності.
При плануванні розвитку та оптимізації мережі закладів охорони здоров’я пілотних регіонів існуюча на їх території мережа державних та комунальних закладів охорони здоров’я не може бути скорочена.
Формування мережі закладів охорони здоров’я пілотних регіонів здійснюється відповідно до профілю та спеціалізації закладів охорони здоров’я та з урахуванням результатів інвентаризації їх діяльності, зокрема у частині щодо обсягу надання медичної допомоги, матеріально-технічного забезпечення, трудових і фінансових ресурсів.
Формування мережі закладів охорони здоров’я, що надають первинну, вторинну, третинну та екстрену медичну допомогу населенню пілотних регіонів, здійснюється відповідно до нормативів, що встановлюються центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я.
Рішення про формування мережі закладів охорони здоров’я комунальної форми власності за видами медичної допомоги приймається органами місцевого самоврядування за поданням місцевих державних адміністрацій.
4. Перелік типів закладів охорони здоров’я за видами медичної допомоги, що ними надається, функціональний характер їх діяльності, а також склад медичних процедур для них, визначається центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я.
Стаття 3. Організація надання первинної медичної допомоги у пілотних регіонах
1. Первинна медична допомога – вид медичної допомоги, що надається в амбулаторних умовах або у визначених випадках за місцем проживання (перебування) пацієнта і передбачає консультацію, діагностику та лікування найбільш поширеніших хвороб, травм, отруєнь, патологічних, фізіологічних (при вагітності) станів, профілактичні заходи; направлення пацієнта для надання вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги; надання невідкладної медичної допомоги при гострих розладах фізичного чи психічного здоров'я пацієнта, які не потребують екстреної, вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги.
2. Надання первинної медичної допомоги забезпечують центри первинної медичної (медико – санітарної) допомоги. До складу центрів первинної медичної (медико – санітарної) допомоги можуть входити, як структурні чи відокремлені підрозділи фельдшерсько-акушерські пункти, амбулаторії, медичні пункти, медичні кабінети.
Первинну медичну допомогу надають також лікарі загальної практики – сімейні лікарі, що здійснюють господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи – підприємці та перебувають з центрами первинної медичної (медико – санітарної) допомоги у трудових або цивільно-правових відносинах.
3. Центри первинної медичної (медико – санітарної) допомоги можуть створюватись як комунальні некомерційні підприємства або комунальні некомерційні установи, основною метою яких є здійснення некомерційної господарської діяльності, спрямованої на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.
Центри первинної медичної (медико – санітарної) допомоги незалежно від їх організаційно-правової форми є неприбутковими організаціями.
Положення про центр медичної (медико – санітарної) допомоги затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я.
Організація медичного обслуговування громадян центрами первинної медичної (медико – санітарної) допомоги здійснюється у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я.
Стаття 4. Організація надання вторинної медичної допомоги та госпітальні округи у пілотних регіонах
Вторинна (спеціалізована) медична допомога – вид медичної допомоги, що надається в амбулаторних або стаціонарних умовах в плановому порядку або екстрених випадках і передбачає консультацію, діагностику, лікування, реабілітацію та профілактику хвороб, травм, отруєнь, патологічних і фізіологічних (при вагітності та пологах) станів, які можуть бути надані лікарями відповідної спеціалізації (крім лікарів загальної практики – сімейних лікарів); направлення пацієнта для надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги з іншої спеціалізації або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги.
Критерії визначення закладів охорони здоров’я, які можуть забезпечувати потреби населення пілотних регіонів у вторинній (спеціалізованій) медичній допомозі, їх типи та види визначаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони здоров’я.
Організація медичного обслуговування громадян у закладах охорони здоров‘я вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги здійснюється у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я.
Для забезпечення ефективного надання вторинної та екстреної медичної допомоги на території пілотних регіонів створюються госпітальні округи, до складу яких входять заклади охорони здоров‘я відповідного профілю та спеціалізації.
Госпітальний округ – організаційно-функціональне об’єднання закладів охорони здоров’я пілотного регіону, які забезпечують потребу населення однієї або декількох адміністративно-територіальних одиниць цього регіону у вторинній та екстреній медичній допомозі;
Нормативи та вимоги щодо організації госпітальних округів пілотних регіонів, встановлюються центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я з урахуванням щільності та характеру розселення населення, стану транспортних комунікацій та інших регіональних особливостей.
Рішення про створення госпітальних округів приймаються на сесії обласної ради пілотного регіону після схвалення планів розвитку мережі державних і комунальних закладів охорони здоров'я на сесіях районних (міських) рад.
Плани розвитку мережі державних і комунальних закладів охорони здоров'я районів та міст виносяться на розгляд сесій відповідних рад відповідними органами виконавчої влади.
Стаття 5. Організація надання третинної медичної допомоги у пілотних регіонах
Третинна (високоспеціалізована) медична допомога – медична допомога, що надається в амбулаторних або стаціонарних умовах в плановому порядку або екстрених випадках і передбачає консультацію, діагностику, лікування хвороб, травм, отруєнь, патологічних станів, ведення фізіологічних та потологічних станів (вагітності, пологів) із застосуванням високотехнологічного обладнання та/або високоспеціалізованих медичних процедур високої складності та вартості; направлення пацієнта для надання вторинної (спеціалізованої) допомоги або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги з іншої спеціалізації.
Надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги забезпечується високоспеціалізованими багатопрофільними або однопрофільними закладами охорони здоров'я.
Критерії визначення закладів охорони здоров’я, які можуть забезпечувати потреби населення у третинній (високоспеціалізованій) медичній допомозі, їх типи та види визначаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони здоров’я.
Порядок направлення пацієнтів до закладів охорони здоров'я, що надають третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу, встановлюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Організація медичного обслуговування громадян у закладах охорони здоров‘я третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги здійснюється у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я.
Стаття 6. Організація надання екстреної медичної допомоги у пілотних регіонах
1. Екстрена медична допомога – вид медичної допомоги, що передбачає ряд організаційних, діагностичних та лікувальних заходів з надання вчасної медичної допомоги пацієнтам та постраждалим, які перебувають у невідкладних станах на до госпітальному та ранньому госпітальному етапах.
2. Організація системи надання екстреної медичної допомоги у пілотних регіонах здійснюється шляхом створення обласних Центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, з мережею пунктів тимчасового базування виїзних бригад швидкої медичної допомоги із розрахунку прибуття до пацієнта – десять хвилин в місті та двадцять хвилин поза містом.
3. Організаційна структура, повноваження Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф і його підрозділів затверджується Кабінетом Міністрів України.
Стаття 7. Фінансово-економічне забезпечення функціонування системи охорони здоров’я у пілотних регіонах під час реалізації пілотного проекту
1. Фінансово-економічне забезпечення реалізації пілотного проекту передбачає:
розподіл обсягу видатків для закладів охорони здоров’я, що надають первинну, вторинну, третинну та екстрену медичну допомогу в розрізі міст обласного значення та районів за звітом 2010 року та за планом 2011 року
визначення в пілотних регіонах обсягу видатків за рівнями бюджетів на охорону здоров’я на екстрену, первинну, вторинну та третинну медичну допомогу для підготовки бюджетного запиту на 2012 рік;
визначення в пілотних регіонах бюджетних програм для надання екстреної, первинної, вторинної та третинної медичної допомоги в пілотних регіонах за відповідним типовим переліком бюджетних програм та результативних показників їх виконання для місцевих бюджетів;
формування бюджетного запиту на 2012 рік з урахуванням концентрації бюджетних коштів для надання первинної медичної допомоги - на рівні районних бюджетів та бюджетів міст обласного значення, на надання вторинної, третинної та екстреної медичної допомоги - на рівні обласних бюджетів;
впровадження бюджетного фінансування закладів охорони здоров’я пілотних регіонів на підставі договорів про медичне обслуговування населення, які укладаються відповідно до бюджетних програм за видами медичної допомоги з розпорядниками бюджетних коштів відповідного рівня згідно з вимогами цього Закону;
2. Метою формування бюджетних програм для реалізації пілотного проекту є цільове спрямування коштів на кожен вид медичної допомоги з визначенням уніфікованих результативних показників та запровадження договорів про медичне обслуговування населення, які укладаються відповідно до цих програм з розпорядниками бюджетних коштів відповідного рівня згідно з вимогами цього Закону;
3. У пілотних регіонах до типового переліку бюджетних програм для місцевих бюджетів у галузі “Охорона здоров‘я“ належать наступні програми:
“Первинна медична допомога”;
“Вторинна медична допомога”;
“Третинна медична допомога”;
“Екстрена медична допомога”.
4. Бюджетні програми у сфері охорони здоров’я передбачають поділ на підпрограми, які мають кореспондуватися з кодами функціональної класифікації.
5. Визначення в пілотних регіонах обсягу видатків на заклади охорони здоров’я за видами надання медичної допомоги здійснюється відповідно до методики, що затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я.
6. Результативні показники їх виконання для цілей реалізації пілотного проекту розробляється та затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я за погодженням з Міністерством фінансів України;
7.Структурна реорганізація мережі та перепрофілювання закладів охорони здоров‘я пілотних регіонів не може бути підставою для скорочення витрат бюджету на охорону здоров‘я.
Стаття 8. Договори про медичне обслуговування населення
Договір про медичне обслуговування населення (далі – договір) передбачає фінансування за рахунок коштів сформованих для реалізації пілотного проекту бюджетних програм забезпечення надання громадянам медичної допомоги відповідного виду закладами охорони здоров’я пілотних регіонів, які таку допомогу організовують та надають.
Сторонами договору є:
щодо первинної медичної допомоги – центри первинної медичної допомоги та розпорядники бюджетних коштів районних (міських) бюджетів пілотних регіонів;
щодо вторинної медичної допомоги – заклади охорони здоров’я госпітальних округів пілотних регіонів та розпорядники бюджетних коштів обласних бюджетів пілотних регіонів;
щодо екстреної медичної допомоги – Центри екстреної медичної допомоги та розпорядники бюджетних коштів обласних бюджетів пілотних регіонів;
щодо третинної медичної допомоги – заклади охорони здоров’я пілотних регіонів, які забезпечують потреби населення у третинній (високоспеціалізованій) медичній допомозі, та розпорядники бюджетних коштів обласних бюджетів пілотних регіонів;
Договір укладається протягом місяця з дня набрання чинності рішення про відповідний бюджет та діє протягом бюджетного періоду.
Інформація щодо укладених договорів протягом тижня з дати їх укладення розміщується на офіційному сайті розпорядників бюджетних коштів, які є сторонами цих договорів, та спеціально уповноваженого органу центральної виконавчої влади у сфері охорони здоров’я в окремому розділі. Порядок розміщення такої інформації визначається спеціально уповноваженим органом центральної виконавчої влади у сфері охорони здоров’я.
Примірні договори про медичне обслуговування населення за видами медичної допомоги затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я.
Виконання зобов’язань щодо фінансування за укладеними договорами про медичне обслуговування населення здійснюється розпорядником бюджетних коштів згідно з вимогами чинного законодавства.
Укладання договорів про медичне обслуговування населення не може бути підставою для скорочення витрат бюджету на охорону здоров’я.
8. Порядок оплати діяльності лікарів загальної практики – сімейних лікарів, що здійснюють господарську діяльність з медичної практики, як фізичні особи – підприємці фізичними і які залучаються для надання населенню первинної медичної допомоги в межах виконання бюджетних програм здійснюється відповідно до укладених з центрами первинної медичної (медико – санітарної) допомоги цивільно-правових договорів із розрахунку навантаження та кожного лікаря, що працює в цьому центрі.
Стаття 9. Штатний розпис закладів охорони здоров’я пілотних регіонів
1. Штатний розпис закладу охорони здоров‘я пілотного регіону визначається керівником закладу, затверджується за його поданням власником (уповноваженим органом) та базується на обсягах та структурі медичної допомоги, що забезпечується цим закладом охорони здоров’я.
2. Для закладів охорони здоров‘я, які є учасниками визначеного цим Законом пілотного проекту, дія існуючих штатних нормативів, встановлених центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров`я не застосовується.
3. Примірні штатні нормативи закладу охорони здоров‘я, який є учасником визначеного цим Законом пілотного проекту, затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров‘я.
Стаття 10. Оплата праці медичних працівників закладів охорони здоров’я пілотних регіонів
1. Оплата праці працівників закладів охорони здоров’я пілотних регіонів, що є бюджетними установами і надають медичну допомогу за бюджетні кошти згідно з договорами про медичне обслуговування населення, здійснюється відповідно до законодавства про оплату праці працівників бюджетних закладів охорони здоров’я та передбачає встановлення додаткових доплат і надбавок за обсяг і якість виконаної роботи відповідно до критеріїв, що визначаються Кабінетом Міністрів України.
2. Оплата праці працівників закладів охорони здоров’я пілотних регіонів (крім бюджетних установ), що надають медичну допомогу за бюджетні кошти згідно з договорами про медичне обслуговування населення, здійснюється відповідно до законодавства про оплату праці у межах обсягів витрат на оплату праці, який визначається у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
3. Обсяг бюджетних видатків на оплату праці працівників закладів охорони здоров’я пілотних регіонів зазначаються у договорі про медичне обслуговування населення.
4. Бюджетні кошти, передбачені на оплату праці працівників закладів охорони здоров’я пілотних регіонів є захищеними статтями видатків з відповідних бюджетів, що обов’язково передбачаються у складі відповідних бюджетних програм.
Стаття 11. Координація та супровід пілотного проекту
1. Координацію з управління та науково-методичний супровід реалізації пілотного проекту на державному рівні забезпечує центральний орган виконавчої влади у сфері охорони здоров’я, на місцевому рівні – управління охорони здоров’я обласних державних адміністрацій та органи місцевого самоврядування із залученням фахівців науково-дослідних установ та вищих медичних навчальних закладів.
Стаття 12. Моніторинг процесів реформування
1. Моніторинг процесів реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях, оцінка їх результатів здійснюються центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я з використанням системи індикаторів.
2. Індикатори для оцінки результатів пілотних проектів щодо реформування системи медичного обслуговування затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я.
3. Результати моніторингу на період реалізації пілотного проекту використовуються виключно для корекції прийнятих рішень щодо проведення реформи системи охорони здоров’я і не можуть бути застосовані при визначенні рейтингу територій.
4. Місцеві органи влади мають право вносити пропозиції до центрального органу виконавчої влади у сфері охорони здоров’я щодо внесення змін до проведення реформ у областях пілотних регіонах.
ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування та діє до 1 січня 2013 року.
2. На період реалізації пілотного проекту дія ліцензій та інших дозвільних документів, виданих закладам охорони здоров’я пілотних регіонів до набрання чинності цим Законом, поширюється на заклади охорони здоров’я, які створюються у процесі оптимізації мережі закладів охорони здоров’я та є правонаступниками реорганізованих закладів охорони здоров’я пілотних регіонів. Переоформлення ліцензій та дозвільних документів інших закладів охорони здоров’я здійснюється відповідно до закону.
3. Кошти від використання приміщень закладів охорони здоров’я, що можуть бути вивільнені в рамках оптимізації мережі, використовуються виключно на видатки, пов‘язані з функціонуванням закладів охорони здоров’я.
4. Частину дванадцяту статті 23 Бюджетного кодексу України доповнити словами" та Закону України " Про реалізацію пілотного проекту щодо реформування системи медичного обслуговування у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях."
5. Підпункт а) пункту 3 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України після слів “фельдшерські пункти” доповнити словами "Центри первинної медичної допомоги (Центри первинної медико-санітарної допомоги)."
6. Розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України (N 2456-VI ( =- ) від 08.07.2010, 2010) доповнити пунктом 12, виклавши його в такій редакції:
“12. На період проведення у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях пілотного проекту щодо реформування системи медичного обслуговування (2011-2013 роки):
1) Кабінет Міністрів України має право змінювати розмежування видатків на охорону здоров’я між рівнями місцевих бюджетів, визначене статтями 89 та 90 Кодексу, та встановлювати особливості фінансування закладів охорони здоров‘я, що є учасниками експерименту;
2) заклади охорони здоров’я – учасники пілотного проекту щодо реформування системи медичного обслуговування, мають право розміщувати на депозитах тимчасово вільні бюджетні кошти, отримані ними від надання платних послуг. Кошти, отримані закладами охорони здоров’я від розміщення на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, відносяться до третьої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ».
7. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк після набрання чинності цим Законом відповідно до своїх повноважень забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону.